Proiect Eco-Școala |
FEN= Fundația de educație pentru mediul înconjurător
CCDG=Centrul Carpato-Danubian de Ecologie
Proiectul Eco-Școala este coordonat la nivel international de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Inconjurător (FEE), ce reuneşte 81 de organizaţii din 68 de ţări, care acţionează la nivel naţional în domeniul educaţiei pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, în anul 2018, 68 de ţări au implementat Programul mondial ECO-SCHOOLS. Pe plan mondial, Programul este susţinut de Uniunea Europeană, UNESCO şi UNEP (Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu).
Programul Eco-Şcoala a debutat pe mapamond ca program-pilot, în anul 1994, pornind de la necesitatea implicării tinerilor în găsirea de soluţii la provocările impuse de dezvoltarea durabilă la nivel local. Ȋn anul 2018 au participat 59 000 de şcoli din lume, din care 17 916 deţin Certificat de Eco-Şcoală şi Steagul Verde. Un număr de 19 800 465 de copiii şi tineri, peste 1 400 000 de cadre didactice dezvoltă acest program în lumea întreagă.
Colegiul Tehnic Câmpulung s-a înscris în proiectul ECO-ȘCOALA în anul 2008, a fost evaluată prima dată în anul 2011 când a primit Steagul Verde, apoi reevaluată în anii: 2013, 2015, 2017, 2019, 2021,2023
Obținerea Steagului Verde :
Prima dată: – 2011
A doua oară: – 2013
A treia oară: – 2015
A patra oară: – 2017
A cincea oară – 2019
A șasea oară – 2021
A șaptea oară – 2023
Obiective, rezultate, impact, sustenabilitate a programelor și proiectelor de mediu
Prin programul derulat, instituția noastră de învățământ și-a propus realizarea unor obiective importante care vizează comunitatea în ansamblul ei: creşterea gradului de conştientizare a elevilor privind problemele de mediu şi elementele dezvoltării durabile, dezvoltarea spiritului eco-civic şi a capacităţii de a lua decizii, formarea unui comportament ecologic, responsabilizarea față de acțiunile de colectare, reciclare și valorificare a deșeurilor.
Finalitatea acestor acțiuni se regăsește în rezultatele obținute de liceul nostru pe parcursul desfășurării activităților: obținerea Certificatului de Eco – Școală și a Steagului Verde, educarea tinerilor pentru o dezvoltare durabilă – utilizarea raţională a resurselor şi protecţia mediului înconjurător, dobândirea unor competențe ca urmare a participării la sesiuni de comunicări științifice și dezbateri pe teme ecologice. Elevii și-au format o conduită ecologică și responsabilă față de mediul înconjurător, ca urmare a participării active la ecologizarea spațiilor verzi din curtea școlii și din împrejurimi, amenajarea şi întreţinerea permanentă a acestora și, în același timp au identificat câteva alternative ecologice de petrecere a timpului liber.
În urma acestor inițiative, școala noastră a dezvoltat parteneriate pe teme ecologice cu alte şcoli, cu ONG-uri și cu administrația locală. Prezentarea proiectelor și programelor pe pagina web a școlii, diseminarea acestora în școală și în mass-media a contribuit la promovarea unei imagini pozitive a şcolii la nivel local, și nu numai.
Informarea/atenţionarea societăţii civile vis-a-vis de problemele de mediu, sensibilizarea opiniei publice referitor la procesul de colectare selectivă a deșeurilor, prin realizarea unor materiale informative, creșterea gradului de responsabilizare a elevilor față de mediul înconjurător și obținerea unor cantități importante de materiale reciclate a avut impact asupra întregii comunități locale, elevii școlii noastre, dar și familiile acestora modificându-ți conduita eco-civică.
În prima zi de JOI a fiecărei luni, toți elevii vor aduce la școală un deșeu reciclabil (o baterie, un acumulator, un pet, un bec, maculatură etc).
,,ESTE LUMEA NOASTRĂ ȘI A GENERAȚIILOR VIITOARE!”
,,ACȚIONĂM RESPONSABIL PENTRU VIITORUL PLANETEI!”
În anul școlar 2023-2024, TEMELE alese în cadrul programului ECO-ȘCOALA sunt:
- ,,MANAGEMENTUL DEȘEURILOR’’, temă prin care dorim să igienizăm spațiul din vecinătatea școlii, dar și să colectăm deșeuri și să le valorificăm.
- ,,CURTEA ȘCOLII”, temă prin care vrem să conştientizăm elevii și comunitatea cu privire la calitatea vieţii noastre care depinde de modul în care păstrăm un echilibru oriunde ne aflăm.
BENEFICIILE UNITĂȚII în anul școlar 2023 – 2024
Beneficiile obținute prin implicarea în program sunt:
– promovarea în rândul elevilor a dragostei și respectului pentru natura, om și societate prin dezvoltarea respectului față de sine și mediul ambiant;
– responsabilizarea elevilor în propria formare și inițierea acestora în redimensionarea parteneriatului educațional pe baza realizării unor forme diverse de colaborare: proiecte legate de protecția mediului, colaborări cu alte școli, diverse instituții și factori decizionali, atragerea unor eventuali sponsori.
– implicarea factorilor de decizie locali (Primăria Câmpulung), a agenților economici și a altor instituții (Edilul Câmpulung, Ocolul Silvic Câmpulung, Agenția de Protecția Mediului Pitești) în obținerea de informații și fonduri necesare pentru creșterea calității factorilor de mediu;
– îmbunătățirea calității mediului în școală și în împrejurimile acesteia;
– recunoașterea la nivel local a activităților desfășurate și a rezultatelor obținute.
ANALIZA PROBLEMELOR DE MEDIU – an școlar 2023 – 2024
Două probleme de mediu identificate în unitatea școlară pe care dorim să le rezolvăm:
- O cantitate mare de deșeuri reciclabile care pot fi valorificate;
- Spațiu liber rămas prin tăierea arborilor bătrâni- replantări.
O problemă de mediu din comunitatea locală pe care dorim să le rezolvăm:
- Prezența deșeurilor în zona limitrofă a școlii – igienizare
În urma analizei problemelor de natura ecologică prezente la nivelul școlii, s-au constatat aspecte îngrijorătoare legate de starea factorilor de mediu. În cadrul orelor de practică la clasele de Resurse Naturale și Protecția Mediului am avut ocazia să analizăm poluarea aerului, apei și solului din împrejurimile orașului Câmpulung.
Primul pas a fost în a ne documenta despre rolul nociv al poluării pentru sănătatea noastră și despre măsurile pe care le putem lua pentru combaterea acesteia. Un rol pozitiv îl putem avea în colectarea selectivă a deșeurilor reciclabile, atât din punctul de vedere al economisirii de energie și materie primă, cât și din punctul de vedere al spațiului de depozitare. Deșeurile de orice fel, constituie o problema de actualitate atât datorită creșterii cantităților și felurilor acestora, care prin degradare și infestare prezintă un pericol pentru mediul natural și pentru sănătatea populației, cât și însemnatelor cantități de materii prime, materiale refolosibile și energie care pot fi recuperate și introduse în circuitul economic . Parteneriatul încheiat cu Ocolul Silvic este benefic pentru noi deoarece suntem ajutaţi cu sfaturi de specialitate cât şi cu puieţi pentru realizarea activităţilor de plantare.
La Colegiul Tehnic Câmpulung continuă campania de colectate selectivă a deşeurilor, dată fiind importanţa acestei colectări selective în vederea reciclării deşeurilor. Problemele dezbătute la începutul campaniei de către profesorii diriginţi la fiecare clasă au fost: identificarea materialelor reciclabile; identificarea oportunităţilor de reutilizare şi reciclare; identificarea pieţelor de desfacere pentru materialele valorificabile.